Tom Yum Goong

Tom Yum Goong,Thailändsk räksoppa.

Den här soppan, Tom Yum Goong (het räksoppa), åt min man ofta när vi bodde i Thailand. Det var nog bl.a därför han gick ner 9 kilo. Receptet finns i "Stora Asiatiska Kokboken" men ni får det här:

Ingredienser:

  • 500 gr råa räkor (tigerräkor)
  • 4 tsk olja, jag brukar använda jordnötsolja
  • 2 liter vatten
  • 40 ml, eller 2 msk röd currypasta,
  • 40 ml tamarindkoncentrat
  • 2 tsk mald gurkmeja
  • 1 tsk hackad röd chili (eller efter behag)
  • 4-8 kaffirlimeblad
  • 40 ml fisksås
  • 40 ml limesaft
  • 2 tsk farinsocker (lägg färsk skivad potatis i så blir den inte hård, ett tips från min granne Lilian)
  • 4 msk färska korianderblad

Gör så här:

  1. Skala räkorna och ta ur tarmen. Ta inte bort stjärtspetsen. Hetta upp oljan i en stor gryta. Lägg i räkskalen och huvudena (på mina fanns inga huvud men jag hade vanliga räkskal och huvuden i frysen) i grytan och stek på medelstark värme i 10 minuter, tills skalen och huvudena fått en djupt orange färg. Skaka grytan då och då.
  2. Tillsätt 2½ dl av vattnet och all currypasta. Koka i fem minuter, tills det kokat ihop en aning. Häll på resten av vattnet och sjud i 20 minuter. Sila av buljongen och släng skal och huvuden.
  3. Häll tillbaks den silade buljongen i grytan. Tillsätt tamarind, gurkmeja, chili och limeblad. Koka upp och koka i 2 minuter. Lägg i räkorna i grytan och koka i 5 minuter, eller tills räkorna fått en rosa färg. Häll på fisksåsen, limesaften och sockret och rör om så att det blandas. Strö över korianderblad och servera omedelbart. Vill man kan man ha jasminris till.
Jag hade svamp, vårlök, chalottenlök och tomater i också. Man kan ha vad man tyker om.