Vitt formbröd
 
Om någon blir sugen på att baka formbröd kommer här ett ganska bra recept jag använder varje vecka fast då delar jag på receptet.

Vitt formbröd

Mjölk som degvätska ger ett mjukare bröd och vackrare färg. Vatten ger ett något lättare bröd och frasig skorpa. Prova gärna vetemjöl special, som ger extra höga och fina formbröd. Ugnen värms upp till 250*C och sänks till 225*C när bröden sätts in.

Det här behövs till 2 st bröd:

• 25g jäst
• 25g smör eller margarin
• 6 dl mjölk eller vatten (inkl en snaps)
• 1 tsk salt
• (2 tsk socker)
• ca 1,5 l vetemjöl

Pensling:

• vatten

Gör så här:

1. Smula ner jästen i degbunken.
2. Smält matfettet i en kastrull och häll på vätskan. Värm tills degspadet är fingervarmt. (Behövs egentligen inte då jästen kan dö om det råkar vara för varmt.)
3. Häll lite av vätskan över jästen och rör om. Tillsätt resten av vätskan, mjölet, salt och eventuellt socker. Spar en del mjöl till utbakningen. (Jag brukar blanda saltet i mjölet för jag inbillar mig att jäst inte gillar salt.)
4. Arbeta degen kraftigt och låt den sedan jäsa i degbunken 30-40 min. Har man bakmaskin kan man blanda degen och sedan stänga av och låta degen jäsa där i.
5. Ta upp degen på bakbordet och knåda den ytterligare några minuter med resten av mjölet. Med bakmaskin låter man degen ligga kvar och tar bara om programmet en liten stund.
6. Forma degen till släta längder och lägg dem i smorda raka formar, ca 1,5 liter. Låt bröden jäsa väl med bakduk över, minst 40 min.
7. Grädda bröden i nedre delen av ugnen, i 225*C, ca 30 minuter.
8. Pensla dem med vatten. Stjälp upp bröden och låt dem kallna på galler med eller utan bakduk (utan blir skorpan hårdare).

Grundeceptet är hämtat ur en bok från ICA Bokförlag, Baka Matbröd.