Senapsgurka med dillfrön
Idag har jag roat mig med att lägga in Västeråsgurka och det har jag gjort med senaps- och dillfrön (inläggningen heter egentligen Skånsk senapsgurka men jag hade inga dillkronor). Det blir gott till olika maträtter som t.ex. köttbullar, pannbiff, hamburgare, kalopps, pastejsmörgås och säkert en rad andra rätter.
 
Det här har jag använt:
1½ - 2 kg västeråsgurkor
3 msk gula senapsfrön
12 - 15 dillkronor eller 2 msk dillfrön
Alun
 
Lag:
5 dl kokt kallt vatten
5 dl ättiksprit 12%
6 dl strösocker
1 dl salt
 
Gör så här:
Skölj och borsta gurkorna rena från ev grus och jord.
Skär dem i ca ½ cm tjocka skivor.
Varva gurka, senapsfrön och dillkronor/frön i glasburkar.
Blanda lagen väl tills strösocker och salt har löst upp sig. Blanda i alun för krispigheten efter anvisning på påsen.
Häll lagen över gurkorna och se till att den täcker gurkorna helt.
Sätt på lock och förvara kallt.
Färdiga efter ca 1 månad.
 
Lycka till!