Skrädda Kakor och färskost
Länge har jag tänkt att baka dessa kakor. Nu har jag gjort det och de var lika goda som jag hade föreställt mig.
 
Till 5 stora kakor behövs:
 
  • 50 g jäst
  • 50 g margarin eller smör
  • 5 dl mjölk
  • 2 msk sirap
  • 1/2 msk salt
  • 2 tsk stött fänkål
  • 1 tsk stött anis
  • 9 dl rågsikt
  • ca 3 dl vetemjöl
 
Gör så här:
 
  1. Smula ner jästen i degbunken.
  2. Smält matfettet, häll i mjölken och värm till 37C.
  3. Rör ut jästen i lite av välskan. Tillsätt resten, sirapen, saltet och kryddorna. Häll i rågsikten och arbeta degen kraftigt i bunken. Låt degen jäsa 20 minuter, eller till dubbel storlek.
  4. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den smidig med vetemjölet.
  5. Dela degen i 5 lika stora delar. Forma varje del till en slät bulle. Platta eller kavla ut bullarna till runda kakor.
  6. Ta ut ett litet hål i mitten av varje kaka. Nagga med gaffel och låt dem jäsa på smorda eller bakplåtsklädda plåtar.
  7. Grädda dem i 225C mitt i ugnen ca 12 minuter.
  8. Låt bröden svalna på galler täckta med en handduk.
 
Receptet är hämtat ur boken "Baka matbröd" från ICA Bokförlag.
 
Till färskosten har jag använt filmjölk som jag värmt till 50C och silat genom ett melittafilter.
 När det runnit klart blandar man i en skvätt grädde tills konsistensen känns bra och tillsätter sen salt och de örter eller kryddor man tycker om.
Vasslen som runnit ner kan gärna användas till brödbak istället för annan vätska.
 
Lycka till med baket och färskosten!