Rostbiff och potatissallad

Hemlagad rostbiff och potatissallad.

Ibland händer det ju att man blir sugen på "Rostbiff och Potatissallad" men den färdigköpta smakar ju inte så mycket egentligen.
För ett tag sen var vi bjudna hem till Hayati Kafe då han fyllde år. Han hade öppet hus och hade jättegod "Rostbiff och Potatissallad" med nån slags chutney och grönsallad med stekta kantareller. Jag tänkte att jag skulle prova att laga det själv nån gång. Sagt och gjort, det var ju mycket lättare än vad jag hade föreställt mig. Och gott blev det!
Potatissalladen och chutneyn gjorde jag kvällen innan vi skulle äta. Men rostbiffen lagade jag samma dag så vi åt den halvvarm. Till det hade vi sallad med egenodlade tomater och smörstekta kantareller.

Rostbiffen tillagar man så här:

  1. Sätt ugnen på 125 grader och salta och peppra runt om.
  2. Stick in en köttermometer.
  3. Ta ut köttet när termometern visar 55 grader och låt det vila en stund.
  4. Skär så tunna skivor du kan. De blir tjockare än köpta och framför allt rödare.

Lingonchutney: (till höger på bilden) 

  • 2 dl lingon
  • 2 st shalotten lökar
  • 1 msk smör
  • 2 msk muscovadosocker eller farinsocker
  • 3 msk balsamvinäger
Tillagning:

Hacka löken och fräs den i smör, tillsätt sockret och bryn en halv minut. Tillsätt lingon och balsamvinäger och låt småputtra ca en halvtimme. Kyl!
 
Rödlökschutney med russin:
  • 500 gram rödlök
  • 1,3 dl russin
  • 3 dl rött vin
  • 0,5 dl vinäger
  • 1,25 dl farinsocker
  • 1 bit ingefära
  • 8 st kryddnejlikor
  • 0,5 tsk koriander
Tillagning:

Skala löken och skär den i klyftor. Koka alla ingredienser ca 40 minuter. Chutneyn ska vara tjock och simmig. Häll upp på rena, varma burkar och sätt på lock. Förvara i kylen.

Lycka till!